Yak ie bah - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Robbert en Annemiek Nijs - WaarBenJij.nu Yak ie bah - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Robbert en Annemiek Nijs - WaarBenJij.nu

Yak ie bah

Door: Robbert en Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Annemiek

19 September 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

En we zijn weer online, na een expeditie in de warme binnenlanden van Mongolie zitten we weer in de meest stinkende stad die ik ken Ulaan Bataar.

De afgelopen 5 dagen zijn erg mooi geweest, maar ook erg vermoeiend, soms erg vies, erg interessant, uitputtend en verassend. Met een jeep (bladveren) over trekkerpaden, meer dan 300 kilometer per dag met een gemiddelde van 30 km/h. 1 aandrijfas kapot (met een tip van mij konden we weer verder want we waren bijna gestrand ergens...met niemand in de buurt...), en een koelsysteem wat niet goed meer goed werkte. Maar we hebben alles kunnen doen wat we wilden.

Kom je na 10 uur dan bij een lekker hotel met douche, nee hoor, een ger tent bij nomadenfamilies, met heerlijk eten (not).

Maar, de natuur is verschrikkelijk mooi, de mensen super aardig en het is interessant te zien hoe ze leven. Alleen als je een pitstop maakt, omdat de jeep weer wat water nodig heeft, wordt je meteen door de "nomaden" uitgenodigd in de tent voor een glaasje gefermenteerde paardenmelk en een lekker gedroogd zurig kwarkkoekje...

Annemiek vond het eten echt smerig, haar buik vond het niks. Ik vond het ook vaak vies, maar heb veel lokaal eten geprobeerd. Beetje afzien soms, maar soms ook best lekker hoor.

Maar goed, vulkanen, uitgestrekte steppes, heuvels en meren, het was een hele ervaring. De foto's komen nog. Nu 2 dagen relaxen, eten en dan naar China.

• 19 September 2006 - 04:46

Robbert:

Clemens; Leuk dat je het verhaal volgt vanuit Lhasa. Bedankt voor de tips. We zijn benieuwd naar het eten, nog een leuk restaurantje gevonden?

Wencke: Ik had een paard wat bokte en ik bleef er gewoon op zitten hoor, vond dat wel knap van mij. Je moet gewoon een kleiner paardje nemen en niet van die gekke sprongen maken ofzo. Ik kom het nog wel eens uitleggen...

Marco, Arjan: De hakjes zijn verleden tijd, het zijn nu zurig naar paardenmelk ruikende vrouwen...

Michael/ Ludo: Het is gelukt hoor! :-)

• 19 September 2006 - 19:23

Pa En Ma Oonincx:

Hallo Robbert en Annemiek,
    Volgens het verslag was het een enerverende reis door Mongolie. Jullie hebben weer van alles meegemaakt. Hoe smaakt paardenmelk trouwens? (Het is heel goed; je krijgt er een gezonde darmflora van - heb ik me laten vertellen)
    We zijn benieuwd naar de foto's.
    De vulkaan zal altijd wel een bijzondere plaats blijven voor jullie.
    Heel veel geluk samen.
    Groeten,